Notatnik Fana Starych Komputerów
 


Dawne czasy

Komputer 06/87 - Komputeryzujemy się

      "Za chłód na Osiedlu Zwycięstwa odpowiada... komputer" - informuje w tytule "Głos Wielkopolski", przytaczając opinię wiceprezesa Spółdzielni Mieszkaniowej "Winogrady":
"Po kilku tygodniach komfortu cieplnego, w połowie grudnia dokonano regulacji w węzłach cieplnych. Na całych Winogradach były one prowadzone od początku jesieni, w ramach nowego systemu kryzowania opracowanego przez WPEC przy pomocy komputera (podkr. nasze)... Pechowo na os. Zwycięstwa po tej regulacji nastąpiły w niektórych mieszkaniach i pionach niedogrzania."
      Pisaliśmy już w tej rubryce, że wśród 1001 pożytków z komputeryzacji jednym z najważniejszych jest fakt, iż wreszcie na kogoś można zwalić... Gdyby "nowy system kryzowania" opracowało Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej za pomocą kalkulatora, to winien byłby kalkulator, a gdyby za pomocą liczydeł - to liczydła? Najgorzej wypadliby fachowcy od kryzowania, rachując na palcach. Tytuł w gazecie powiadałby wówczas, że "Za chłód na Osiedlu Zwycięstwa odpowiadają paluszki speców z WPEC."


Komputer 05/89 - Komputer dyscyplinuje klienta

      W Opocznie, w sklepie fabrycznym Zakładów Płytek Ceramicznych, wymyślono nowe zastosowanie dla komputera: ZASTĘPUJE SPOŁECZNY KOMITET KOLEJKOWY. Komputery na świecie mają sto tysięcy zastosowań, ale to z Opoczna jest nowe i oryginalne polskie i - jak słyszeliśmy - na specjalistach amerykańskich, zachodnioeuropejskich i japońskich wywarło ono duże wrażenie. Oto bowiem komputer nie tylko wie dokładnie kto za kim DZIŚ stoi w ogonku po płytki ścienne i podłogowe, ale jeszcze pilnuje, żeby nikt nie pchał się do sklepu częściej niż RAZ NA CZTERY LATA. Klient, który chciałby wyłudzić ponowny zakup wcześniej niż w 1993 roku, albo też przekroczyć limit kupna (40 m. kw. płytek na ścianę, 10 m. kw. na podłogę) pod pretekstem, na przykład, posiadania lokalu o większej powierzchni, zostaje natychmiast zdemaskowany dzięki odpowiednio pojemnej pamięci komputerowej.
      Komputer usprawnia też sam proces sprzedaży, eliminując głupie zachcianki klientów usiłujących przebierać w deseniach i kolorach płytek. Wyznacza każdemu miesiąc i dzień odbioru zakupu i należy brać to, co w tym dniu "schodzi z produkcji". Dowiedzieliśmy się o tym z łódzkiego "Expressu Ilustrowanego", gdzie jednak jakiś malkontent narzeka, iż "komputer uzdrowił może kolejkę, ale brak mu rozumu, by uleczyć rynek".
      Uroczyste otwarcie nadzorowanej przez komputer kolejki pod sklepem fabrycznym w Opocznie nastąpiło 2 stycznia bieżącego roku. Niestety, już 6 stycznia komputer był zmuszony przerwać zapisy kolejkowiczów, ponieważ cały limit produkcji na rok 1989 został wyczerpany.


Kebab 06/93 - A w Bajtku pisali...

      Pewnego razu robiąc porządki w piwnicy znalazłem tajemniczą paczkę. Po rozpakowaniu okazało się, że ów pakunek zawiera kompletne roczniki Bajtka. Jako że w czasach, gdy Bajtek był w zasadzie jedynym (pomijając Komputer, który pojawił się nieco później) źródłem wiedzy informatycznej, dostępnym dla szerokiej rzeszy wszelkiej maści maniaków komputerowych, nie byłem z racji posiadanego ATARI 800XL, zagorzałym czytelnikiem klanu Commodore, pomyślałem, że warto nadrobić zaległości i przeczytać co wtedy o Amidze pisano. Jak pomyślałem tak też zrobiłem a najciekawszymi wyjątkami z przeczytanych artykułów chciałbym niniejszym podzielić się z Czytelnikami Kebaba.
 
      Bajtek 3-4/86, "AMIGA kontra ATARI ST", Borys Schrade na podst. "Happy Computer".
      (...) Obie firmy (Commodore i Atari - przyp. red.) zdecydowały się na dyski 3.5 calowe. Wmontowana lub osobno dostępna stacja pamięci dyskowej Amigi ma pojemność 880 kilobajtów. Atari poleca na razie dwa typy stacji: jeden używający dysku jednostronnie (360 kilobajtów) i drugi, obustronny (720 kilobajtów) Oba omawiane komputery różnią się znacznie czasem wczytywania spisu treści jednego dysku; Amiga potrzebuje na wczytanie spisu treści jednego dysku 9 sekund. Atari ST tylko 3 sekundy. (...) Amiga ma bardzo dobrą grafikę: Można w niej mieszać kolory. Obydwa komputery mają rozdzielczość 640x400 punktów (w dwu kolorach). (...)
 
***
 
      Bajtek 1/87, "Centrum obliczeniowe i gryzonie czyli AMIGA", M.S. (Michał Silski).
      (...) Mało tego, AMIGA posiada w swym wnętrzu trzy specjalizowane procesory, pieszczotliwie nazwane Agnes, Daphne i Portia, zajmujące się grafiką, animacją, dźwiękiem, portami we/wy i czym tylko jeszcze się da, pozostawiając głównemu procesorowi praktycznie tylko obliczenia. (...) Rozdzielczość ekranu graficznego wynosi od 320x200 pkt. do 640x400 pkt., przy 4096 kolorach, co najciekawsze, możliwych do jednoczesnego otrzymania na ekranie! Poza grafiką o niewiarygodnej jakości AMIGA pozwala nam definiować znane ze starszych modeli "duszki" (sprites), tyle że ich ilość i wielkość nie podlega już takim ograniczeniom, jak kiedyś. Duszków jest teoretycznie 8, ale w rzeczywistości możemy na ekranie zobaczyć dowolną ich liczbę. Jeżeli ktoś nie interesuje się grafiką, AMIGA oferuje doskonały tryb tekstowy (80 znaków * 25 wierszy) oraz ogromne możliwości dźwiękowe. Cztery kanały cyfrowe syntezatora pozwalają tworzyć dowolne dźwięki bez żadnych ograniczeń. Można odtwarzać muzykę przesłaną cyfrowo z Compact-Disku, można generować doskonale brzmiącą ludzką mowę, można imitować instrumenty lub orkiestry, można wreszcie wprowadzić do pamięci komputera cyfrowy zapis dowolnej muzyki, korzystając z wbudowanego wejścia analogowo-cyfrowego (tzw. digitizer). (..) Niezrozumiały jest też długi czas dostępu do katalogu dysku - przy organizacji wewnętrznej komputera z użyciem 25 kanałów DMA czas ten powinien być niezauważalnie krótki. (...)
 
***
 
      Bajtek 3/88, "AMIGA superkomputer pod strzechy", Dominik Falkowski.
      (...) Nowatorstwo Amigi 2000 polega na współpracy dwóch systemów: INTEL i MOTOROLA czyli MS-DOS i AMIGA-DOS lub jak kto woli IBM PC/XT/AT i AMIGA. Współpracę tę umożliwią bridgeboard czyli karta koordynująca współpracę obu systemów. Bridgeboard umożliwia zastosowanie tysięcy programów sprawdzonych na komputerach IBM. Amiga 2000 umożliwia również tzw. multitasking czyli obsługę kilku programów jednocześnie. Powoduje to, że bez najmniejszych kłopotów możemy połączyć kilka programów i korzystać z nich jak gdyby to był jeden oryginalny program. Amiga 2000 to również fenomenalna grafika. Procesor MOTOROLA 68000 wspomagany przez 3 pozostałe koprocesory pozwala na tworzenie płynnie animowanej grafiki trójwymiarowej, definiowanie poruszających się obiektów (znane z komputerów domowych sprite'y). Maksymalna rozdzielczość wynosi 640x512 punktów (wykorzystujemy wtedy 16 kolorów z palety 4096 kolorów). Pozostałe tryby pracy procesora graficznego to 320x256 (32 kolory), 320x512 i 640x256. Jest więc z czego wybierać. (...)
 
      Wyczytał i komentarzami nie opatrzył:
Krzysztof Kobus


Grafika:
 
Powiększenie Powiększenie Powiększenie Powiększenie Powiększenie Powiększenie Powiększenie Powiększenie Powiększenie Powiększenie Powiększenie Powiększenie Powiększenie Powiększenie Powiększenie Powiększenie Powiększenie Powiększenie Powiększenie Powiększenie Powiększenie Powiększenie Powiększenie Powiększenie

 

 

Wideo:
 
Stare komputery "w obiektywie" programu TVN Usterka:
 
(mały rozmiar: 9,08MB)

Otwórz
 
(duży rozmiar: 45,6MB)
Otwórz