Notatnik Fana Starych Komputerów
 


Sony PlayStation

 

Bajtek 02/96 - Fenomen PlayStation

      PlayStation to najnowsze urządzenie do zabawy zrobione przez potentata w branży elektronicznej - Sony. Tak, dobrze zrozumieliście - urządzenie do zabawy - czyli konsola do gier, w odróżnieniu od peceta, który może służyć też do pracy.
      PlayStation nie jest już produktem pierwszej świeżości, jednak jest nowością na polskim rynku.
      Konsola PlayStation po raz pierwszy ujrzała światło dzienne ponad rok temu. W sprzedaży pojawiła się najpierw w Japonii (w marcu 1995), a pod koniec września trafiła do sklepów w Anglii.
      Do tej pory na rynku konsol liczyły się głównie dwie firmy: Nintendo i Sega. Ich 8-bitowe, a później szesnastobitowe urządzenia stały się popularne na całym świecie. Z początkiem tego roku nastał jednak czas lepszych konsol, takich które dorównają i prześcigną rozrywkę oferowaną przez komputery. Sega stworzyła 32-bitową konsolę Saturn, Panasonic 3DO (czyt. fri-di-ou), Philips CD-I, a Atari 64-bitowego Jaguara. Nintendo praktycznie zakończyło prace nad nową konsolą Ultra 64, nie jest jednak ona jeszcze dostępna w sklepach.
      W praktyce, wśród przyszłościowych rozwiązań liczą się jednak tylko dwie konsole: Saturn Segi i właśnie PlayStation. Dlaczego? Po pierwsze wskazuje na to wynik rynkowy i duże zainteresowanie (poparte zakupami) klientów. Po drugie obie firmy przeznaczyły spore sumy na rozbudowane kampanie (patrz Bajtek 1/96), choć akcja Sony jest naprawdę olbrzymia.
      Sony nie ma doświadczenia na rynku gier konsolowych, jednak jej produkt od razu wskoczył na sam szczyt. Jest to właściwie pewnego rodzaju precedens - firma nie zajmująca się grami przeskoczyła firmy mające ponad stuletnią tradycję w dostarczaniu gier (Nintendo) i będące filarami konsolowego rynku rozrywki. Zadecydowały o tym zapewne inne czynniki - dobry dział techniczny, badań rynku i marketingu. O powodzeniu konsoli Sony decydują też jej walory techniczne, jak i sposób promocji w stylu Sony (pamiętacie Walkmana?). Nie bez znaczenia jest też podpisanie kilkuset kontraktów z producentami oprogramowania.
 
TROCHĘ TECHNIKI
      Parametry techniczne PlayStation są imponujące: 32-bitowy procesor RISC taktowany zegarem 33 MHz, wydajność 30 MIPS, przepustowość szyny 132 megabajty na sekundę. Specjalny procesor graficzny zapewnia superszybkie przetwarzanie trójwymiarowej grafiki: 1,5 miliona cieniowanych na sekundę oraz 500 tysięcy na sekundę wielokątów wypełnionych teksturą.
      W praktyce oznacza to możliwość szybkiego tworzenia skomplikowanej grafiki.
      Ponadto PlayStation posiada układ o wydajności 80 MIPS wspomagający przetwarzanie danych i kompatybilny z systemami kompresji obrazów JPEG i sekwencji wideo MPEG1.
      Dźwięk to 24 kanały ADPCM o częstotliwości próbkowania 44,1 kHz.
      Grafika to jeden megabajt pamięci wideo RAM umożliwiający wyświetlanie obrazu w rozdzielczości 256x244 lub 640x480 w trybie true color (16,7 miliona kolorów).
      PlayStation poslada własną pamięć RAM o pojemności 2 megabajtów, pamięć dla dźwięku i bufor CDROM-u: 512 kilobajtów oraz system operacyjny w pamięci ROM o takiej samej pojemności.
      Jako nośnik danych wykorzystywany jest CD-ROM - do konsoli wbudowano czytnik kompaktów double speed. Sayegamey zapisywane są na specjalnych kartach pamięci. Zrezygnowano więc z archaicznych cartridges (kasetek) z grami, których kurczowo trzyma się Nintendo i Atari.
      Potęga tkwi w oprogramowaniu.
      Na PlayStation można już kupić około 50 gier. I nie są to jakieś mało ciekawe tytuły. Prawie każda gra posiada zachwycającą grafikę I bardzo szybką animację. Są "mordobicia", np. Tekken, wyścigi samochodów, np. Demolish'em Derby, czy strzelaniny, np. Raiden. Specjalizowane układy zapewniają niespotykaną dotąd w świecie konsol realistykę tych gier. Oglądając szybko przetwarzaną grafikę odczuwa się coś więcej niż grając w podobną grę na pececie z Pentium. Trudno to określić, trzeba zagrać. Są też oczywiście gry, które na PlayStation działają wolniej niż na pececie - są to głównie tytuły w pośpiechu adaptowane dla produktu Sony (np. Fade To Black).
 
KUPIĆ - NIE KUPIĆ
      PlayStation jest dobrym rozwiązaniem dla wszystkich tych graczy, których nie stać na szybkie pecety. Twórcy oprogramowania docenili już potęgę tej konsoli. Tak więc na PlayStation można zagrać już w Fade To Black, Mortal Kombat 3, Wing Commandera III, Discworld oraz w wiele innych gier, które byłyby niemożliwe do realizacji na zwykłym pececie. Pamiętajmy, że nowe dziecko Sony jest specjalizowanym urządzeniem stworzonym tylko z myślą o grach.
      Konsola ma jeszcze tę przewagę nad komputerem, że można ją podłączyć bezpośrednio do telewizora i bardzo prosto obsługiwać.
      PlayStation w tej chwili jest najciekawszą pozycją wśród nowych konsol. Sony spodziewa się, że każdego miesiąca sprzeda co najmniej 30 tysięcy sztuk tego urządzenia.
      W Polsce też można kupić PlayStation. Jak na razie sprzedają ją detaliczni importerzy za około 1400 nowych złotych. Z dobrze poinformowanych źródeł wiemy, że w Sony Polska jest już osoba odpowiedzialna za obecność tej konsoli w naszych sklepach.

 
BROMBA

Powiększenie